چه کسی برنده جنگ تراشه خواهد شد؟! امریکا یا چین؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، کلر هالینگورث که در سال 1939 میلادی ابتدا به عنوان یک فعال صلح و سپس به عنوان خبرنگار نیمه وقت در روزنامه دیلی تلگراف لندن کار می کرد. در جریان بازدید از مرز لهستان و آلمان او اولین کسی بود که هجوم دسته ای از تانک های ارتش نازی را به سمت لهستان مشاهده کرد و مهم ترین خبر قرن بیستم میلادی یعنی شروع جنگ دوم را مخابره نمود.

چه کسی برنده جنگ تراشه خواهد شد؟! امریکا یا چین؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از بلومبرگ؛ سه روز پس از آن سربازان حرکت خود را برای حمله شروع کردند. واقعیتی که به وسیله هالینگ ورث به سفارت بریتانیا با بالا گرفتن تلفن در هوا تایید شد تا مقام های بریتانیایی بتوانند صدای هیاهو را بشنوند. گزارش های مرتبط با جنگ مملو از چنین نمونه هایی هستند زمانی که چشم ها و گوش های ما کاری را انجام می دهند که کانال های رسمی به خوبی آشکار نمی سازند یا تایید نمی نمایند. همین اصول در خصوص جنگ تراشه ها بین چین و امریکا در عرصه فناوری ها اعمال می گردد. یکی از برترین راه ها برای نظارت بر پیشرفت واقعی چین در تراشه ها نگاهی ساده با باز کردن تازهترین دستگاه ها و آنالیز اجزای آن است.

کسانی که قادر به انجام این کار هستند اکنون خود را در خط مقدم میکروسکوپی جنگ تراشه ها می بینند. همان طور که یک شرکت تحقیقاتی کانادایی اخیرا نشان داد که گوشی تلفن همراه هوشمند تازه مِیت 60 پرو هواوی را باز نموده است. آنالیز آن شرکت نشان داد که میت 60 پرو دارای یک پردازنده 7 نانومتری کرین 9000 بود اولین ترشه 7 نانومتری که به وسیله شرکت بین المللی فراوری نیمه هادی چین یا SMIC ساخته شد.

شواهدی وجود داشت که نشان می داد کوشش چین برای ایجاد زیست بوم خود به منظور فراوری نیمه هادی های پیچیده در حال پیشرفت معنادار است. این پیشرفت ها علیرغم تحریم های ایالات متحده که برای جلوگیری از دستیابی پکن به فناوری های پیشرفته ای که می توانند برای اهداف نظامی استفاده شوند، انجام شده اند.

با این وجود، همان طور که پیچیدگی دستگاه ها افزایش یافته، دشواری و هزینه دستیابی به آن چه درون آن است نیز افزایش می یابد. واقعیت آن است که ارزیابی گوشی تلفن هواوی مشابه ارزیابی قطعه ای از مبلمان ایکیا نیست! بلکه کشف اسرار درون آن گوشی نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته است.

شرکت نرم افزاری تک اینسایتس (Tech Insights) برای این کار از میکروسکوپ الکترونی استفاده نموده همان فناوری ای که دانشمندان برای آنالیز عملکرد درونی باکتری ها به کار می برند. با این وجود، جان بودی مدیر محصولات تک اینسایتس می گوید: هر چه فناوری مقیاس پذیر می گردد تعریف ویژگی های بسیار ظریفی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد بسیار دشوارتر می گردد. هزینه های انجام این کار بسیار افزایش یافته اند.

فضای سیاسی امروز به این معنی است که پیامد های یافته های آنان فراتر از نگاه کردن به حصار باغ ژئوپولیتیک است. مایکل مک کال نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان از تگزاس در واکنش به ارزیابی انجام شده گفته که به نظر می رسد شرکت بین المللی فراوری نیمه هادی چین یا SMIC با تامین فناوری تراشه های هواوی تحریم های امریکا علیه آن شرکت را نقض نموده است. از آنجایی که SMIC در عملیات خود از فناوری ایالات متحده استفاده می نماید از نظر فنی پیش از تامین قطعات برای هواوی یا سایر شرکت های چینی ملزم به دریافت مجوز از واشنگتن می باشد. معین نیست که آیا آن شرکت این کار را انجام داده است یا خیر. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا گفته بود که ایالات متحده در پی کسب اطلاعات بیش تر در خصوص ویژگی و ترکیب تراشه هواوی بوده است.

در سرمقاله ای در نشریه گلوبال تایمز تحت کنترل دولت چین اشاره شده که پکن ارزیابی اخیر گوشی هواوی را غیرطبیعی و با انگیزه سیاسی قلمداد می نماید. آن نشریه افزوده است: ارزیابی موشکافانه گوشی های تلفن همراه در نهایت از نظر روان شناسی نشان دهنده روان بیمارگونه واشنگتن است.

برای دهه های متمادی ده ها جاسوس چینی در غول های فناوری امریکا به نفع ارتش آزادیبخش خلق چین به استراق سمع پرداخته اند. اکنون ایالات متحده حلقه کنترل خود را بر صادرات نیمه هادی ها به چین و سازندگان دستگاه های آن تنگ تر می سازد.

هیاهوی حداقلی پیرامون عرضه میت 60 پرو حاکی از بی میلی چه از طرف هواوی، چه دولت چین و یا هر دو برای جلب توجه به سوی آن است. باید انتظار داشته باشیم که این الگو در ادامه از سوی چین ادامه یابد: سازندگان دستگاه های چینی از جمله گوشی های تلفن همراه هوشمند آن کشور هر کاری که می توانند انجام خواهند داد تا منشاء اجزا و قطعات به کار رفته در آن را مبهم سازند تا از این طریق خود را با نوآوری های خارج از مرز همگام سازند. رصد و نظارت بر پیشرفت چین بسیار مهم است. متخصصان در این عرصه چشم و گوش های موجود در این درگیری چند وجهی با استفاده از فناوری پیشرفته هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2182

به "چه کسی برنده جنگ تراشه خواهد شد؟! امریکا یا چین؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی برنده جنگ تراشه خواهد شد؟! امریکا یا چین؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید