چگونه با داده های اجتماعی ارزش آفرینی کنیم

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، ارزش داده های اجتماعی

امروزه شرکت های مختلف صرف نظر از مقدار شان دسترسی گسترده ای به داده های اجتماعی گوناگون دارند. این جریان اطلاعات به طور پیوسته به واسطه افزایش تعاملات در طول زمان و البته افزایش توانایی بنگاه های مالی در استفاده از اطلاعات حاصل از این تعاملات، غنی و به روزتر می شوند. درحالی که شرکت ها زمان و منابع بسیاری را صرف داده پردازی در این حوزه می نمایند، اما بخش قابل توجهی از توجهات هنوز هم بر آنالیز نحوه یاری داده های اجتماعی به بالا بردن ارتباطات اجتماعی و عمومی و البته افزایش ارتباط حوزه بازاریابی و فروش با مشتریان تمرکز دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانیم.

چگونه با داده های اجتماعی ارزش آفرینی کنیم

در واقع مقدار اطلاعات موجود در این زمینه بسیار بالاست: براساس اطلاعات فراهم شده در سال 2010 میلادی، مصرف نمایندگان آمریکایی در سال 2009 بیش از 6/1 میلیون نظر و انتقاد را به صورت آنلاین درباره خدمات و محصولات مصرفی خود فرستاده اند. این رقم با افزایش امکان فرستادن نظرات به صورت آنلاین در سازمان های گوناگون همیشه رو به افزایش بوده است. با این حال به نظر بنگاه های اقتصادی در استفاده از داده های اجتماعی در آنالیز آنچه در داخل سازمان در جریان است، توانایی بالایی ندارند. در این مقاله به چهار روشی که به واسطه آنها قادر بود با استفاده از داده های اجتماعی فراهم شده مرتبط با کارکنان به ارزش تجارت پایدار دست پیدا کرد، می پردازیم.

1. داده های اجتماعی سازمان ها را در پیش بینی عملکرد اقتصادی کمک می نمایند

مدیران مدت زمانی است اطلاع دارند که معیارهای اقتصادی موجود دیگر شاخص های مناسبی نیستند. این معیارها ما را در آنالیز آنچه در گذشته روی داده است، کمک می رسانند و اطلاعات نسبتا زیادی در مورد آینده ای که به سمت آن در حرکتیم در اختیار ما نمی گذارند. با این وجود که این معیارها امکان پیش بینی عملکرد اقتصادی را آماده می نمایند؛ اما گاهی اوقات نمی توان از آنها را به طور عملی و به موقع مورد استفاده قرار داد.

هم اکنون معیارها و مقیاس های تازه ای به واسطه تحلیل الگوهای تعامل طراحی شده اند که می توانند مدیران را در پیش بینی عملکرد اقتصادی کمک رسانند. برای مثال تعامل قوی در طول زمان توسعه محصول، بازاریابی و فروش قادر است با سرعت بخشیدن به فرایند معرفی محصول عامل رشد سریع عایدی باشد.

2. داده های اجتماعی سازمان ها را در ارتقای عملکرد تیمی کمک می نمایند

پروفسور الکساندر پنتلند به آنالیز ارتباط موجود مابین عملکرد تیمی و الگوهای ارتباط به وسیله تحلیل داده های اجتماعی گردآوری شده حاصل از سنسور های کوچک فیزیکی تحت عنوان سنسورهای جامعه سنجی می پردازد. پنتلند با طرح این پرسش به آنالیز این داده ها پرداخته است. در بین تیم هایی با سطوح عملکرد کاملا متفاوت، آیا این تمایز در رفتار فیزیکی و تعاملات است که نهایتا به بروز تفاوت در عملکرد منجر می گردد؟ پژوهش او به الگوهایی ارتباطی منتهی می گردد که مهم ترین عوامل موفقیت تیم به شمار میرود؛ عواملی مهم تر از هوش شخصی، شخصیت، مهارت و حتی قدرت مباحثه. این الگو تا مقدار روشن و واضح بود که پیش بینی مقدار موفقیت فراوری محصول با آنالیز الگوهای ارتباطی اعضا تیم امری ساده و سهل بود. نتایج پژوهش پنتلند پرسش هایی را در پی داشتند که رهبران تیم ها به منظور ارتقای عملکرد تیم و استفاده از فرصت های حاصل از داده های اجتماعی باید جوابگوی آن باشند.

- اعضای تیم با چه کسانی و به چه مقدار در ارتباطند؟

- آیا تعاملات افراد در درجه اول با اعضای تیم و به صورت داخلی است یا اینکه اعضا با گروه های متفاوتی خارج از تیم در ارتباطند؟

- آیا اعضای تیم با یکدیگر به صورت مستقیم در ارتباط هستند یا به وسیله رهبر تیم؟

3. داده های اجتماعی سازمان ها را در بهبود عملکرد اقتصادی کمک می نمایند

نرم افزارهای اجتماعی شرکت ها و سازمان ها اطلاعاتی را در اختیار شما می گذارند که همیشه فاقد کنترل های مورد نظر و توازن های لازم هستند. بنابراین استفاده از داده های اجتماعی درخصوص بهبود عملکرد اقتصادی شرایط بهتری برای مدیران فراهم می نمایند.

4. داده های اجتماعی سازمان ها را در شناسایی افرادی که عملکرد بهتری دارند کمک می نمایند

شرکت ها و سازمان ها با کاوش داده های اجتماعی نگرشی تازه نسبت به نقش الگو های تعاملی افراد در بهینه سازی عملکرد سازمانی پیدا می نمایند. چنین بینشی در بهبود فعالیت های تیمی کاربرد دارد و اطمینان لازم را در زمینه انجام مباحث ارتقا و جبران خسارت بر پایه داده های نظامند تر به دست می آورد. این نگرش علاوه بر این برای شناسایی افرادی که در مراحل اولیه شروع به فعالیت عملکردی سطح بالا دارند، مفید است و جهت توسعه فعالانه تر به کار می رود.

امروزه تعداد کمی از سازمان ها داده های اجتماعی را به روشی که امکان برقراری ارتباط با داده های عملکردی و اجرای مفیدی را داشته باشد، به کار می بندند. ارتباط پژوهشگران پیشگام داده های اجتماعی و متفکران کسب وکار باید جهت مشخص نحوه تجزیه و تحلیل داده ها و پیدا کردن علت اهمیت نتایج آنها همکاری تنگاتنگی داشته باشند. باید توانایی درک پتانسیل داده های اجتماعی را در ایجاد ارزش در محل کار را داشته باشیم. بدون شک استفاده از این پتانسیل منوط به برخورداری از بینش ها و روش هایی است که به کمک آنها قادر بود این منابع اطلاعاتی را به برترین شکل ممکن مورد استفاده قرار داد.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1898

به "چگونه با داده های اجتماعی ارزش آفرینی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با داده های اجتماعی ارزش آفرینی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید