5 توصیه کاربردی برای آن که آخر ماه بی پول نباشیم

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران : خیلی هایمان هنوز آخر ماه نشده، به بی پولی می خوریم و آهی در بساط نداریم. گاهی فکر می کنیم این مساله تنها مربوط به ماست و خودمان را سرزنش می کنیم. اما کافی است بدانیم که همه کسانی که حقوق می گیرند چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، با این مشکل روبرو می شوند.

5 توصیه کاربردی برای آن که آخر ماه بی پول نباشیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا ،در پاسخ به دلایل این مساله، بعضی معتقدند که رصد کردن بودجه و خرج های ماهانه خودش تا حد زیادی از بی پولی های آخر ماه جلوگیری می نماید. در این گزارش اما می خواهیم چند ابتکار خلاقانه را با هم مرور کنیم که در کشورهای دیگر هم استفاده می گردد؛ راهکارهایی که می تواند بی پولی های آخر ماه را به حداقل برساند.

1- فرمول 10 درصد

فرمول 10 درصد را همواره به خاطر بسپارید. اولین قدم این است که به محض دریافت حقوق، 10 درصد آن را پس انداز کنید. این کار باعث می گردد که هزینه های غیرضروری را کاهش دهید و حواس تان به این باشد که زحمتی که طی یک ماه کشیدید، ارزش نگه داشتن دارد.

قدم بعدی، پس انداز 10 درصد بودجه کیف پول تان در هر روز است. اگر هر روز 20 هزار تومان خرج می کنید، کافی است 10 درصد آن را پس انداز کنید. هر بار که می خواهید خرج کنید، از خودتان بپرسید آیا 10 درصد امروز را کنار گذاشته اید یا خیر. مثلا روزی 2 هزار تومان کنار می گذارید و نزدیک به 100 هزار تومان در ماه پس انداز دارید. درست است که ارزش پول و پس انداز پایین آمده اما یادتان باشد که پس انداز یعنی کنار هم قرار دریافت همین حداقل ها.

2- تکنیک پاکت (برای هر چیزی بودجه مشخص کنید و آن را داخل پاکت بگذارید.)

یک راه دیگری که برای پس انداز وجود دارد، تکنیک استفاده از پاکت است. اول ماه که حقوق می گیرید، پول قسط یا خرج های طول ماه را جدا کنید و هر کدام را در پاکت جداگانه بگذارید. با این کار به خوبی می فهمید که چقدر برای کارهای غیر ضروری در اختیار دارید.

در چنین مواقعی یا می توانید پاکت دیگری بردارید و باقی پول را داخل آن و با عنوان پس انداز بگذارید و یا آن را به خرجی که مدت ها دنبالش بودید، اختصاص دهید. در هر حال، استفاده از پاکت یاری تان می نماید تا چیزی را از قلم نیاندازید.

3- دورریز غذا را مدیریت کنید

شاید به نظر خیلی ابتدایی بیاید اما بگذارید با یک آمار عجیب آغاز کنیم. چند سال قبل، فائو اعلام نموده بود که هرسال 1.3میلیارد تن غذا در دنیا هدر می رود که 35میلیون تن از این رقم مربوط به ایران است. همین رقم را اگر در جمعیت ایران تقسیم کنیم خواهیم دید که هر نفر دست کم 500 هزار تومان غذا را وارد سطل زباله می نماید.

مدیریت کردن دورریز غذا شامل موارد مختلفی می گردد. از پخت و پز در خانه گرفته تا درست کردن غذا به میزان هر وعده. همه این نکات کوچک باعث می گردد میزان دورریز غذاهایتان کم شده و بودجه بیشتری برایتان باقی بماند. این بار که خواستید یک شام مفصل را مهمان عزیزان تان باشید، به رقم 1.3 میلیارد تن غذایی فکر کنید که هر سال روانه زباله ها می شوند.

4- روزهای بدون خرج

اگر آدم ولخرجی باشید، این توصیه قدری برایتان سخت خواهد بود. اما برای اینکه آخر ماه پول کم نیاورید، روزهایی را در نظر گرفته و به خودتان قول بدهید که خرجی نمی کنید. هر کاری که ضروری است بکنید تا در آن روزها خرج نکنید. از بردن موادغذایی از خانه گرفته تا استفاده از کارت مترو یا وسیله های حمل و نقل عمومی. در دراز مدت خواهید دید که همین مبالغ اندک به رقم های بزرگی می رسند.

5- تخفیف بگیرید

خیلی هایمان خجالت می کشیم. می گوییم وقتی پولش را داریم چرا باید تخفیف بگیریم یا به اصطلاح، چانه بزنیم. اما اگر آدم پرخرجی باشید، این ارقام به مرور چشمگیر می گردد. سعی کنید یا کالاهای مورداحتیاجتان را در حراجی بخرید و یا در صورت احتیاج به خریدن آن خارج از فصل حراج، تخفیف بگیرید.

در مجموع باید به خاطر داشت که پس انداز کردن و یا مدیریت هزینه ها برای داشتن یک بودجه مداوم در طول ماه، احتیاج به تغییر بعضی عادت ها دارد و یک شبه ممکن نیست. باید کوشش کنید بعضی ولخرجی هایتان را کنترل کنید تا آخر ماه با جیب خالی روبرو نشوید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1542

به "5 توصیه کاربردی برای آن که آخر ماه بی پول نباشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 توصیه کاربردی برای آن که آخر ماه بی پول نباشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید