تهیه سندهای آمایش استانی اولویت وزارت صمت است

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران/بوشهر مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تهیه سند آمایش استانی به اسم تاکید رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران از اولویت های وزارت صمت است، به طوری که از سال 1401 هم تخصیص بودجه براساس طرح آمایش خواهد بود.

تهیه سندهای آمایش استانی اولویت وزارت صمت است

احمد تشکینی روز پنجشنبه در نشست آمایش بخش صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: تهیه سند آمایش استانی به اسم تاکید رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران از اولویت های وزارت صمت است، به طوری که از سال 1401 هم تخصیص بودجه براساس طرح آمایش خواهد بود. به علت نبود این سند به طور معمول توزیع منابع عادلانه و متوازن نبوده است که انتظار می رود با نهایی شدن آن توزیع عادلانه و متوازن بودجه متناسب با ظرفیت استان ها محقق گردد.

وی اعلام کرد: خروجی نهایی کار تدوین سند آمایش استان ها براساس تفکیک شهرستانی است که از نقطه های قوت سند محسوب می گردد. کار تدوین سند آمایش استانی در استان سیستان و بلوچستان از سه هفته پیش شروع شده که برنامه اصلی آن هم بر دوش سازمان صمت گذاشته شده و اکنون هم چارچوب سند آمایش این استان نهایی شده است.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی اضافه کرد: نخستین کاری که در این سند احتیاج است شناسایی توزیع جمعیتی در استان به تفکیک شهرستان ها شامل جمعیت، تعداد و نرخ بیکاری هر استان است.

تشکینی ادامه داد: با نهایی شدن این سند، اولویت ها در ظرفیت استان بوشهر براساس تفکیک شهرستانی معین خواهد شد که چه تعداد از طرح های در دست اجرای سازمان صمت منطبق بر سند آمایش است.

وی گفت: در این سند برای نمونه در حوزه زیرساخت ها و شهرک های صنعتی باید احتیاجها شناسایی و امکان تحقق فعالیت های تازه فراوریی در استان مشخص گردد.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی توضیح داد: در این سند معین می گردد که در چهار سال آینده در حوزه های صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی خارجی کدام فعالیت در اولویت استان قرار گرفته است.

تشکینی اضافه کرد: در این سند برای هر پروژه و فعالیت اولویت دار باید اقدام های مورد احتیاج شناسایی گردد که برای برای نمونه شاید ایجاد شهرک متانول استان بوشهر احتیاج به تامین زمین با قیمت تخفیفی داشته باشد که این موضوع براساس سند آمایش در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی در ارتباط با بسته های مشوق سرمایه گذاری در حوزه سازمان صمت گفت: در این طرح پیش بینی شده با مطالعات دقیق از شرایط استان ها بسته های تشویقی مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم گردد به نحوی که عامل انگیزشی مناسبی برای توسعه سرمایه گذاری در استان های مختلف باشد.

مدیرکل حوزه ریاست و دستیار ویژه رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی هم گفت: بزرگترین طرح و پروژه ملی در دولت تازه آمایش سرزمینی است و اولین مبحثی که در وزارت صمت مورد توجه قرار گرفته هم پروژه های آمایش و نظام توزیع است.

سید علی تقوی اضافه کرد: وجود هماهنگی بین سازمان صمت، نمایندگان مجلس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری ها در تدوین سند آمایش استانی ضروری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر هم توضیح داد: یکی از برنامه های کلیدی وزیر صمت موضوع آمایش سرزمینی است که در این زمینه مقرر شده برنامه آمایش 450 شهرستان کشور تهیه گردد.

سید حسین حسینی اضافه کرد: سند ملی و استانی آمایش به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استان ابلاغ شده که برنامه های این استان هم براساس چارچوب سندهای یاد شده اجرایی می گردد.

وی ادامه داد: محور سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر هم ایجاد اشتغال پایدار است که تحقق این مهم احتیاجمند برنامه گذاری صحیح با استفاده از سند ملی آمایش است.

حسینی با اشاره به اینکه 50 درصد جی دی پی استان بوشهر در حوزه سازمان صمت است، گفت: استان بوشهر 1.4 مساحت و 1.5 درصد جمعیت کل کشور را دارد و نرخ بیکاری این استان هم در مجموع 8.7 درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر یادآور شد: توسعه صنعتی در جنوب استان بوشهر منجر شده تا تفاوت معنی داری بین نرخ بیکاری شمال و مرکز با جنوب استان بوشهر وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه 651 واحد صنعتی در استان بوشهر استقرار گرفته است، اظهار کرد: این استان 221 واحد معدنی دارد که اکنون حدود 126 واحد آن فعال است.

حسینی با بیان اینکه 53 هزار واحد صنفی در استان بوشهر وجود دارد،اظهار داشت: بیش از یک چهارم صادرات کشور در استان بوشهر فراوری می گردد به نحوی که در 6 ماه گذشته 4.9 میلیارد دلار صادرات در استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع صادرات غیرنفتی استان حدود 90 درصد مواد پتروشیمی 150 میلیون دلار کالاهای صنعتی و 38 میلیون دلار مواد معدنی بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: صادرات استان بوشهر در 6 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش حدود 87 و از لحاظ وزنی 15 درصد افزایش یافته و در مجموع استان به 112 درصد هدف صادراتی خود در مدت یاد شده دست پیدا نموده است.

حسینی یادآور شد: استان بوشهر اکنون ظرفیت فراوری 12 میلیون تن متانول دارد که تا سال 1404 به همین اندازه به ظرفیت فراوری این استان اضافه نموده می گردد که در این راستا شهرک پایین دست متانول در بندر دیر جانمایی شده تا شهرک تخصصی زنجیره ارزش متانول ایجاد گردد.

وی اظهار کرد: صنایع فرآوری و بسته بندی در حوز خرما و آبزی، صنایع معدنی و مرتبط با زنجیره آهک از جمله محورهای سرمایه گذاری در استان بوشهر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1728

به "تهیه سندهای آمایش استانی اولویت وزارت صمت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه سندهای آمایش استانی اولویت وزارت صمت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید