خبرنگاران انتخابات پارلمانی بلغارستان در سایه بحران کرونا

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- انتخابات پارلمانی بلغارستان در بحبوحه کرونا در حالی امروز (یکشنبه) برگزار گشت که نخست وزیر فعلی در اندیشه رهبری دولت برای چهارمین دور متوالی است.

خبرنگاران انتخابات پارلمانی بلغارستان در سایه بحران کرونا

به گزارش خبرنگاران، امروز (یکشنبه) مردم بلغارستان برای انتخاب مجلس جدید به پای صندوق های رای رفتند. بویکو بوریسوف نخست وزیر فعلی مجبور است با اتهامات فساد علیه دولت خود مبارزه کند، حتی اگر این اتهامات به دلیل بحران کرونا به اولویت های بعدی منتقل شده باشد.

در همین رابطه نشریه تاگس شاو آلمان در گزارشی نوشت: بوریسوف می خواهد برای چهارمین بار متوالی با حزب محافظه کار راست گرای خود (GERB) پیروز انتخابات باشد. اما او باید برای ضرر و زیان نیز آماده باشد؛ بر اساس آخرین آمار موسسه نظرسنجی آلفا، GERB فقط 25 درصد آرا را به دست می آورد. این در مقایسه با انتخابات چهار سال پیش هشت درصد کاهش چشمگیر را نشان می دهد.

بسیاری از رای دهندگان تظاهرات گسترده تابستان گذشته را فراموش نکرده اند، زمانی که افراد زیادی بوریسوف و ایوان گشف دادستان کل را به فساد و سوء استفاده از قدرت متهم کردند. معترضین از آن زمان از دولت ناامید شده و بر این باورند که اعتراضات نتیجه ای به همراه نداشته است.

در حال حاضر همه گیری کرونا و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن بر موضوعات مهم انتخاباتی حاکم شده است. این کشور عضو اتحادیه اروپا با هفت میلیون نفر دارای میزان آلودگی بسیار بالا و میزان واکسیناسیون بسیار پایین است.

گنووا پترووا مدیر عامل موسسه افکار سنجی آلفا در صوفیه می گوید مسائل فساد و سوء استفاده از قدرت تحت الشعاع همه گیری قرار گرفته است. به طوری که هم اکنون همه گیری و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی آن در اولویت قرار گرفته و همه مسائل دیگر به عقب رانده شده اند زیرا این شرایط ملموس است.

در انتخابات چهار سال پیش حزب بوریسوف 33 درصد آرا را به دست آورد، اما این بار با ریزش آراء خود روبرو است. مقام دوم احتمالاً توسط سوسیالیست های مخالف دولت کسب خواهد شد که نظرسنجی ها حدود 20 درصد آرا را متعلق به آنها می داند و پس از آنها حزب اقلیت ترک که در سیاست داخلی بسیار تأثیرگذار است و دارای رای دهندگان وفادار همیشگی است، قرار می گیرد.

همچنین چندین حزب کوچکتر که پس از اعتراضات گسترده تابستان گذشته تشکیل شده اند، احتمالاً به مجلس راه می یابند؛ این احزاب شامل گروه تازه تاسیس ائتلاف آزاد متعلق به ستاره پاپ اسلاوی تریفونوف است که طبق نظرسنجی ها می تواند به سومین جریان قوی با حدود 12 درصد تبدیل شود.

در همین حال حزب لیبرال بلغارستان دموکراتیک نیز می تواند امیدوار به ورود به مجلس این کشور با 240 کرسی باشد. رئیس این حزب هریستو ایوانف وزیر دادگستری سابق، یکی از چهره های اصلی جنبش مبارزه با فساد در کشور است. او نیز مطمئن نیست که آیا این اعتراضات در نتایج انتخابات منعکس خواهد شد.

پس از اعلام نتایج انتخابات امروز، تشکیل دولت تقریباً در همه زمینه ها سخت به نظر می رسد زیرا تعداد کمی از احزاب می خواهند با GERB بوریسوف ائتلاف تشکیل دهند. طی ماه های اخیر رئیس دولت با افتتاح جاده های دسترسی جدید و مهد کودک ها با تیم رسانه های اجتماعی خود به دورترین مناطق کشور رفته است. در حالی که روزنامه نگاران اجازه بازدید از این روستاها و شهرها را نداشتند، بوریسف پیام و تصاویر خود را در بین اهالی قدرشناس این مناطق پخش می کرد.

برآورد ها میزان مشارکت رای دهندگان را زیر 50 درصد می دانند. پس از بسته شدن 12 هزار شعبه اخذ رأی در ساعت 20 به وقت محلی، انتظار نمی رود شمارش سریع انجام شود. امروز برای اولین بار از دستگاه های رأی گیری در هر شعبه استفاده شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1477

به "خبرنگاران انتخابات پارلمانی بلغارستان در سایه بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتخابات پارلمانی بلغارستان در سایه بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید