خبرنگاران 75 هزار کودک در ایران تابعیت ایرانی می گیرند

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) از اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای اعطای تابعیت ایرانی به هزاران کودکی که حاصل ازدواج مادران ایران و پدران غیرایرانی هستند، قدردانی کرد.

خبرنگاران 75 هزار کودک در ایران تابعیت ایرانی می گیرند

از پروفایل ما وبلاگ سفربرو دیدن نمایید.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، اولین بچه ها از بین 10 هزار پفراینده متقاضی تابعیت ایرانی که تا به امروز تایید شده اند، طی یک ماه گذشته، مدرک شناسایی ایرانی خود که مدت ها در آرزوی آن بودند، به نام شناسنامه را دریافت کردند.

براساس قانون جدید تابعیت ملی که سال گذشته به گونه ای اصلاح شد که بچه ها زیر 18 سال را نیز در بر بگیرد، حدود 75 هزار کودک که می توانند در معرض خطر بی تابعیتی باشند، واجد شرایط دریافت تابعیت ایرانی هستند.

علیرغم شیوع و همه گیری کوید-19 در ایران، کمیساریا همواره به والدین بچه های که مادرانشان ایرانی و پدرانشان غیرایرانی هستند، کمک و مشاوره حقوقی سیار و رایگان جهت پیشبرد فرایند ارائه تقاضای تابعیت ارائه می کند.

قانونی که انتقال تابعیت از مادران ایرانی به فرزندانشان را مجاز کرده همچنین در جایی که عمدتا تابعیت از پدر منتقل می گردد، قدم مهمی در کم کردن فاصله بین مردان و زنان در ایران برداشته است.

با وجود اینکه دولت ایران از اعضای کنوانسیون های بی تابعیتی نیست، ولی قدم های جدی در جهت پیشگیری و کاهش بی تابعیتی در کشور برداشته است. اگرچه قانون ایران هنوز مادر و پدر را کاملا به صورت مساوی در قابلیت انتقال تابعیت به فرزندان خود قرار نمی دهد، ولی یک پیشرفت چشمگیر را نشان داده است.

در سراسر جهان افراد بی تابعیت می توانند تمام عمر خود با طردشدگی و تبعیض روبرو شوند و اغلب از دسترسی به آموزش، مراقبت های بهداشتی و فرصت های شغلی محروم می مانند و آنها را در مقابل سواستفاده و بهره برداری آسیب پذیر می کند.

به گزارش خبرنگاران، در راستای سیاست های دولت دوازدهم مبنی بر پیگیری و دفاع از حقوق ملت و حقوق شهفرایندی و تلاش برای به اجرا در آوردن این حقوق اساسی، لایحه ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز بچه ها به مجلس ارائه شد که انتها در تاریخ 2 مهر ماه سال 1398 با عنوان قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به تصویب رسید.

هیات وزیران در جلسه چهارشنبه (31 اردیبهشت 99) و در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری دو هفته بعد (13 خرداد 99) آن را برای اجرا به وزارتخانه های کشور، اطلاعات و امور خارجه و معاونت حقوقی رییس جمهوری سیزدهم خرداد امسال ابلاغ کرد.

براساس این آیین نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر 18 سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از 18 سال تمام داشته باشد می تواند متقاضی اعطای تابعیت باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1254

به "خبرنگاران 75 هزار کودک در ایران تابعیت ایرانی می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 75 هزار کودک در ایران تابعیت ایرانی می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید