سفیر ایران در چین: آمریکا هرگز در شورای امنیت چنین منزوی نبوده است

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، سفیر کشورمان در پکن نوشت مواضع اصولی چین و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا حاکی از تعهد و مسؤلیت پذیری یک کشور قدرتمند است که مانند واشنگتن از قدرت خود برای نقض قوانین و مقررات بین المللی سؤاستفاده نمی کند.

سفیر ایران در چین: آمریکا هرگز در شورای امنیت چنین منزوی نبوده است

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در صحفه توئیتر خود نوشت: مواضع اصولی چین در مورد موضوعات بین المللی از جمله برجام و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا حاکی از تعهد و مسؤلیت پذیری یک کشور قدرتمند است که مانند امریکا از قدرت خود برای نقض قوانین و مقررات بین المللی سؤاستفاده نمی کند. آمریکا تا کنون هیچ گاه در شورای امنیت سازمان ملل چنین منزوی نبوده است.

ژائو لی جیان سخنگویو وزارت امور خارجه چین روز آدینه در نشست خبری روزانه خود تأکید کرد که علی رغم ارائه درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران، کشورهای مشارکت نماینده در برجام و همچنین اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر این باورند که سازوکار بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران (موسوم به مکانیسم ماشه) فعال نشده و آمریکا اساساً حق انجام چنین کاری را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سؤال خبرنگار گلوبال تایمز درباره اقدام اخیر آمریکا علیه ایران در شورای امنیت گفت: همان طور که بارها تأکید نموده ایم، خروج یکجانبه آمریکا از برجام بدین معناست که این کشور از حقوق خود ذیل برجام چشم پوشی نموده و دیگر در جایگاهی نیست که بخواهد سازوکار بازگشت اتوماتیک تحریم های علیه ایران را فعال نمایند.

وی اضافه نمود: مشارکت نمایندگان در برجام و اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت بر این باورند که درخواست آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد و سازوکار بازگشت تحریم ها علیه ایران فعال نشده است.

این دیپلمات ارشد چینی در ادامه گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، مشارکت نمایندگان در برجام از جمله چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران با ارسال نامه هایی به رئیس شورای امنیت، مخالفت خود را با این اقدام آمریکا ابراز نموده اند.

دولت آمریکا که هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی اش به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران تنها دو رأی (از جانب خود آمریکا و جمهوری دومینیکن) کسب کرد، بعد از ظهر پنج شنبه به وقت نیویورک [پنج شنبه شب به وقت تهران] رسماً درخواست بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران که برداشته شدن آنها بخشی از توافق هسته ای سال 2015 بود را به شورای امنیت ارائه کرد.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه با حضور در نیویورک شخصاً نامه ای را نماینده اندونزی در سازمان ملل متحد -که کشورش رئیس دوره ای شورای امنیت است- تحویل داد و طی این نامه ضمن متهم کردن ایران به نقض برجام، از طرف دولت آمریکا رسماً خواهان بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1071

به "سفیر ایران در چین: آمریکا هرگز در شورای امنیت چنین منزوی نبوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران در چین: آمریکا هرگز در شورای امنیت چنین منزوی نبوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید