لزوم بهره گیری از توان بخش خصوصی برای تأمین شکر خراسان رضوی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، اعضای کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی بر تأمین بخشی از شکر مورد احتیاج حوزه صنف و صنعت از توان بخش خصوصی و واحد های تولیدی تاکید کردند.

لزوم بهره گیری از توان بخش خصوصی برای تأمین شکر خراسان رضوی

به گزارش از ، علی غفوری مقدم دبیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در نشست کارگروه تنظیم بازار که به ریاست مدیرکل دفتر امور مالی استانداری برگزار گردید، گفت: آخرین سهم خراسان رضوی از سهمیه شکر طرح تنظیم بازار، پنج هزار تن ویژه خانوار بوده است که باید به وسیله اداره کل غله تأمین گردد.

او با بیان اینکه معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت بر تامین شکر بخش های صنف و صنعت بدون محدودیت تاکید نموده است، اضافه کرد: موجودی شکر انبار غله کفاف احتیاج استان را نمی دهد و این احتیاج را باید از محل دیگری تامین کرد که در این زمینه مکاتبه با تهران انجام گرفته است.

حمیدرضا نوری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: بیشتر از 2 هزار تن سهمیه شکر بخش خانوار استان به طور کامل جذب شده و سهمیه نوی مبنی بر پنج هزار تن شکر طرح تنظیم بازار به بخش خانوار استان اختصاص یافته که اعتبار آن تا 31 اردیبهشت ماه است.

او اضافه کرد: پیگیری هایی برای تامین شکر طرح تنظیم بازار بخش خانوار و بخش های صنف و صنعت خراسان رضوی به وسیله تهران انجام گرفته، ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: شکری که در اختیار اداره کل غله قرار گرفته است، دولتی است اما کارخانه های بخش خصوصی خراسان رضوی هم از محل شکر حاصل از چغندر یا تصفیه شده، تولیداتی در اختیار دارند که می توان برای تامین احتیاج بازار استان از آن بهره گرفت.

در این نشست مقرر شد، کمیته فنی برای آنالیز مقدار موجودی و شکر تولیدی کارخانه های بخش خصوصی خراسان رضوی تشکیل و این مقدار را به کارگروه تنظیم بازار استان اعلام کند تا درباره توزیع آن به قیمت مصوب بین بخش های صنف و صنعت تصمیم گیری گردد، بعلاوه طی مکاتبه ای با تهران، تامین سهمیه شکر استان مورد پیگیری قرار گیرد.

نوری در ادامه این نشست درباره سهمیه برنج استان از طرح تنظیم بازار هم بیان نمود: از سهمیه 2 هزار و 300 تنی برنج هندی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی تا به امروز هزار و 571 تن جذب شده و مهلت جذب کامل آن تا 22 اردیبهشت ماه است و از 2 هزار و 200 تن برنج هندی سهمیه دیگر استان هم 65 تن جذب شده است.

او توضیح داد: از محل سهمیه برنج هندی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی، 556 تن برای بسته های معیشتی نهاد هایی از جمله آستان قدس رضوی، هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام راحل (ره) هم در نظر گرفته شده، بعلاوه 24 تن برنج پاکستانی هم در اختیار این نهاد ها است.

در این نشست مقرر شد، مهلت جذب 2 هزار و 200 تن برنج هندی برای شهرستان ها تمدید تا این سهمیه به طور کامل جذب گردد، 24 تن برنج پاکستانی هم با اولویت تامین بسته های معیشتی نهاد های حمایتی مانند کمیته امداد تخصیص یابد، بخشی از به جامانده سهمیه برنج هندی استان هم برای توزیع در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد.

حمید جنتی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این نشست گفت: با توجه به کاهش جوجه ریزی، در ایام تعطیل ابتدای سال پیش بینی شده بود که در هفته آخر ماه رمضان با کسری گوشت مرغ در استان روبرو شویم که این پیش بینی تا حدی در هفته جاری محقق شده است.

او اضافه کرد: هفته گذشته تا انتها روز پنجشنبه روزانه 500 تن گوشت مرغ در خراسان رضوی توزیع شد، اما این مقدار از توزیع در روز شنبه هفته جاری به 434 تن، روز یکشنبه به 305 تن و روز دوشنبه به 350 تن رسید و این نوسان تا انتها هفته جاری ادامه دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از آنجا که استان گلستان، مشخص خراسان رضوی در تامین مرغ معین شده است، از 22 فروردین ماه تا انتها روز گذشته معادل 23 روز کاری، روزانه 642 تن و 900 کیلوگرم گوشت مرغ معادل 30 تن از استان گلستان وارد خراسان رضوی شده است.

محمدمهدی یعقوب زاده مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این نشست گفت: در فروردین سال جاری هفت میلیون و 935 هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که از معدل فروردین ماه سال قبل بیشتر بود و از ابتدای اردیبهشت ماه تا 20 این ماه هم 6 میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که با این فرایند تا انتها ماه جاری جوجه ریزی به بیش از 9 میلیون قطعه می رسد.

او اضافه کرد: در هفته جاری کل کسری مرغ برای کشتار 500 هزار قطعه است که ناشی از کاهش جوجه ریزی در چند روز تعطیل ابتدای سال است، اما با توجه به فرایند مطلوب جوجه ریزی در چند هفته گذشته و عدم تغییر مقدار مصرف گوشت مرغ در استان، از هفته آینده با کسری گوشت مرغ روبرو نخواهیم شد، مشروط بر اینکه با برداشته شدن محدودیت های کرونایی مقدار مصرف استان افزایش زیادی نداشته باشد.

سعادت علی نیا مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی هم در این نشست گفت: مقدار سهمیه گوشت قرمز منجمد طرح تنظیم بازار استان در ماه رمضان 210 تن بود که از این مقدار تا به امروز 147 تن توزیع شده است، سهمیه نوی هم به مقدار 50 تن گوشت قرمز منجمد و 200 تن گوشت مرغ منجمد به استان اختصاص یافته است.

او اضافه کرد: از سهمیه نو خراسان رضوی، گوشت قرمز منجمد ران با قیمت هر کیلوگرم 80 هزار تومان، سردست و گردن 70 هزار تومان و گوشت مرغ منجمد هم با قیمت هر کیلوگرم 24 هزار و 900 تن عرضه می گردد.

در این نشست مقرر شد، مقدار گوشت مرغی که از استان گلستان وارد خراسان رضوی می گردد تا انتها هفته در قالب بسته بندی با نرخ مصوب هر کیلوگرم 24 هزار و 900 تومان در بازار توزیع گردد، بعلاوه از 200 تن گوشت مرغ منجمد سهمیه استان، 100 تن به مشهد، 80 تن به دیگر شهرستان ها و 20 تن هم برای ذخیره سازی در نظر گرفته گردد.

بعلاوه مقرر شد، برای توزیع نهاده جو ویژه خشکسالی به مقدار 16 هزار و 700 تن با اخذ کارمزد سه درصدی از قیمت جو بین دامداران طی مکاتبه ای به تهران اعلام و سپس در نشست بعدی کارگروه تنظیم بازار استان به تصویب برسد.

/ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1668

به "لزوم بهره گیری از توان بخش خصوصی برای تأمین شکر خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم بهره گیری از توان بخش خصوصی برای تأمین شکر خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید