منواکسید کربن (قاتل نامرئی)

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، هر ساله با شروع فصل سرما ، شمارش معکوس برای مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی در نقاط مختلف کشور شروع می گردد .بخاری ، شومینه و ابگرمکن های نفتی یا گازی از جمله وسایلی هستند که با افزایش موارد استفاده در زمستان خطر ساز می شوند و در صورت ناقص سوختن ، گاز منو اکسید کربن CO فراوری می نمایند ، گازی که از ان به

منواکسید کربن (قاتل نامرئی)

منواکسید کربن (قاتل نامرئی)

هر ساله با شروع فصل سرما ، شمارش معکوس برای مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی در نقاط مختلف کشور شروع می شود .بخاری ، شومینه و ابگرمکن های نفتی یا گازی از جمله وسایلی هستند که با افزایش موارد استفاده در زمستان خطر ساز می شوند و در صورت ناقص سوختن ، گاز منو اکسید کربن CO فراوری می نمایند ، گازی که از ان به اسم قاتل نامردی یاد می شود که در اغلب موارد بی اطلاعی و سهل انگاری استفاده نمایندگان نسبت به رعایت نکات ایمنی ، شرایط را همچنان برای ادامه فرایند جنایت های قاتل نامرئی حفظ نموده است ، البته رعایت نکردن نکات ایمنی در ساخت و سازها به وسیله برخی از سازندگان و انبوه سازان مسکن و بعلاوه برخی فراوریات غیر استاندارد بخاری (مانند بخاری های بدون دودکش) زمینه رشد جنایات CO را فراهم می سازد گازهایی که می تواند حادثه بیافریند 2 نوع است :

که اولین نوع آن همان گاز شهری است که در لوله های گاز جریان دارد و در صورت انتشار آن با کوچکترین جرقه منجر به آتش سوزی یا انفجار می شود و نوع دیگر آن گاز منواکسید کربن است که از سوختن ناقص گاز و کربن بوجود می اید که بخاریهای نفتی هم دارای این خطر می باشند .

این گاز بدلیل نداشتن بو و رنگ و مزه قاتل نامرئی نام گرفته است و قدرت کشندگی بسیار بالایی دارد و بدلیل این که انسان را بدون اطلاع از بدی حال خود می کشد وظیفه خود می دانم که ابتدا با تشریح گاز منواکسید کربن مواردی در رابطه نکات ایمنی جهت گرفتار نشدن در دام این جانی خطرناک به عرض برسانم .

منو اکسید کربن چیست ؟

منو اکسید کربن چیست ؟ و چگونه روی بدن تاثیر می گذارد ؟

منو اکسید کربن CO گازی است بی رنگ ، بی بو و بی مزه که از فرایند سوختن ناقص کربن فراوری می شود . بنابراین تمامی وسایل گرمایی نفتی و گازی می توانند فراوری نماینده منو اکسید کربن باشند . آستانه مجاز این گاز P.P.M پنجاه می باشد ، این گاز به محض پخش در فضای داخل ساختمان به وسیله سیستم تنفسی وارد بدن می شود ، هموگلوبین خون که وظیفه اش اکسیژن رسانی به سلولهای بدن است میل ترکیبی اش با منو اکسید کربن 240 برابر بیشتر از اکسیژن است و بلافاصله منو اکسید کربن حمل نموده و سلولها را با کمبود اکسیژن روبرو ساخته و در نهایت موجب مرگ انسان می شود .

واکنش انسان بعد از تنفس منو اکسید کربن به صورت سرگیج و سنگین شدن و در نهایت مرگ است که قدرت حرکت انسان گرفته شده و انسان بدون اطلاع از بدی حال خود می میرد .

بک درفت BACK DRAFT

انفجاری است که در اثر وارد شدن ناگهانی اکسیژن هوا به محیط دربسته ای که دارای مواد قابل اشتعال بسیار داغ و بخار شده باشد .

بک درفت چه زمانی رخ میدهد؟

معمولا زمانی رخ می دهد که آتش در مرحله کند سوزی است.

- فضای ساختمان با گاز منو اکسید کربن و دیگر محصولات حریق پر شده است .

- ورود ناگهانی هوا باعث انفجار می شود ..

علائم و نشانه های قریب الوقوع بک درفت :

- شعله کم و قابل مشاهده نیست

- دود ساطع شده تحت فشار از شکاف ها خخارج می شود .

- هیچ بازشویی باز نیست .

- گرمای حریق حس می شود .

- رنگ دود حریق تغییر نموده است .

- دود شیشه ها را پوشانیده و سیاه نموده است .

- درجه حرارت بالاست و علائم آن مشهود است .

پیشگیری از بک درفت :

تهویه از بالاترین سطح که باعث خروج گازهای بسیار گرم شود

- حمله به آتش با هماهنگی کامل و احتیاط از انفجار

زمانی که تو از حادثه می گریزی من به قلب حادثه حمله می کنم

نکات ایمنی بعد از وقوع آتش سوزی و نجات مصدوم از اتاق پردود

1- ابتدا مطمئن شوید برای نجات مصدوم جان خود را به خطر نمی اندازید

2- طناب نجات را به کمر خو ببندید و آن را به دست یکی ازحاضران بدهید .

3- روشی از نشانه های قرار دادی بین خود و کسی که طناب را در دست دارد برقرار کنید تا زمانی که علامت دادید شما را بیرون بکشد برترین روش این است که طناب را به صورت دائم در حالت کشیده نگه دارید و هنگام خطر آن را شل کنید تافرد متوجه خطر شود و شما را بیرون بکشد .

4- بستن دستمال خیس به دور دهان و بینی باعث محافظت شما در برابر گاز یا دودها سمی خواهد شد .

5- برای نجات جان مصدوم از اتاق آتش گرفته ای که در آن بسته است باید قبل از ورود با لمس در اتاق ، حرارت را بسنجید ، اگر داغ باشد وارد اتاق نشوید و اگر داغ نباشد قبل از ورود به اتاق چند نفس عمیق بکشید تا خون شما پر اکسیژن شود سپس با شانه خود از پهلو به درضربه بزنید. آن را باز کنید ودر همین حال صورت خود را برگردانید اتاق ممکن است پر از هوای سوخته فشرده باشد واحتمال دارد هر لحظه انفجاری رخ دهد. اگر دود کاملا متراکم باشد روی زمین سینه خیز بروید زیرا با توجه به اینکه هوای داغ بالا می رود ،ممکن است لایه ای ازهوای تمیز در کف اتاق وجود داشته باشد .

6- مصدوم را بگیرید و با توجه به رعایت تمام جنبه های امنیتی به سرعت به سمت در خروجی بکشید لباس سوخته مصدوم را با استفاده از پتو، گلیم و یا کت خاموش کنید .

7- اگر مصدوم هشیار است کاملا از او مراقبت کنید زیرا ممکن است، براثر نیم سوز شدن اشیای داخل اتاق گاز منو اکسید کربن در هوای اتاق پراکنده شده باشد و این امر بر هوشیاری مصدوم به تدریج تاثیر می گذارد .

8- اگر تنفس مصدوم قطع شد بلا فاصله تنفس مصنوعی را شروع کنید و سپس مصدومان به بیمارستان برسانید .

9- اگر مصدوم در پارکینگ بسته ای که ماشین یا موتور در آن روشن است گرفتار شده است در پارکینگ را باز کنید تا دود از پارکینگ خارج و هوای تازه به میزان کافی وارد شود نباید وارد چنین محل هایی شد مگر آنکه مطمئن شوید خطری جان شما را تهدید نخواهد کرد.

* ارسال مقاله به وسیله عضو محترم سایت با نام کاربری : mamas

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1702

به "منواکسید کربن (قاتل نامرئی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منواکسید کربن (قاتل نامرئی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید