یاری به کارگران زن در قالب تسهیلات ودیعه مسکن، تبعیض مثبت باعث بهبود شرایط زنان در برابری جنسیتی می گردد خبرنگاران

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، این نماینده مجلس درخصوص اینکه در لایحه بودجه 1400 چه مقدار به بیمه ناباروری اختصاص داده شد، گفت: بیمه ناباروری از موضوعاتی است که هم در بودجه 1400 طرح شده و هم در طرح جوانی جمعیت مبلغی به آن تعلق گرفته است.

یاری به کارگران زن در قالب تسهیلات ودیعه مسکن، تبعیض مثبت باعث بهبود شرایط زنان در برابری جنسیتی می گردد خبرنگاران

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، موضوعات حوزه زنان، خانواده، ازدواج، اشتغال جوانان و... ازجمله مهم ترین مسائل و دغدغه های امروز جامعه ماست که احتیاجمند به نگاه جدی نمایندگان مجلس برای رسیدگی به آنها دارد.

به همین منظور به سراغ زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم رفتیم تا گفتگویی پیرامون اشتغال زنان، ازدواج جوانان و دغدغه های متعددی که گریبانگیر اقشار مختلف شده است، داشته باشیم.

زهره الهیان، عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم درخصوص وضعی حمایت سازمان های مردم نهاد از زنان سرپرست خانوار گفت: در دهه های اخیر شاهد تغییر ملموس در جمعیت تحصیل نموده ایران بوده ایم. دختران نه تنها به اندازه پسران به دانشگاه راه یافته اند که در سال هایی شمار جمعیت دخترانی که به دانشگاه ها وارد شده اند، از شمار پسران پیشی گرفته است. به این ترتیب ما با میلیون ها زن تحصیل نموده ای روبرو هستیم که دنبال به کار دریافت دانش و تخصص خود در بازار کار هستند.

وی در ادامه گفت: شمار زنان سرپرست خانوار در ایران در سال های اخیر به دلایل مختلف افزایش یافته است. افزایش نرخ طلاق یکی از دلایل این امر است. در این شرایط زنان احتیاج به کار دارند و آنالیز ها نشان می دهد اگرچه روی کاغذ همچنان این مردان هستند که درصد بالایی از جمعیت شاغل را به خود اختصاص داده اند، اما به نسبت گذشته زنان بیشتری کار می نمایند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: این زنان ممکن است نتوانند موانع را رد نموده و در شمار شاغلان رسمی درآیند. این خود آسیبی جدی است، چراکه شغل غیررسمی در ایران برابر با محرومیت از بسیاری از حقوقی است که یک فرد شاغل باید دارا باشد.

الهیان که در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی حضور داشت، گفت: از موضوعات مهمی که از ابتدای کار مجلس یازدهم در دستور کار نهاده شد، بحث جمعیت و حمایت از خانواده است. امروزه خانواده های ایرانی با مسائل عدیده ای روبه رو هستند. این مسائل باعث شده خانواده ها کمتر به مساله فرزندآوری فکر نمایند. و موانع پیش روی خانواده ها در مساله فرزندآوری مقوله جدی می باشد که در دهه های گذشته به آن توجه کمتری شده است. شرایطی که الان داریم شرایط مساعدی نیست، در شرایط هشدار هستیم و طبق اعلام سازمان بهداشت دنیای از باب پیری جمعیت به سوی شرایط بحران می رویم و تا سال 2030 در یک مدت کوتاه یک کشور با جمعیت سالمند خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: برای حمایت از این جمعیت سالمند زیرساخت مناسب برای حمایت را نداریم. از سویی نیروی جوان و کارآمد پویا نخواهیم داشت و حداقل میزان را در سال های آینده خواهیم داشت که این باعث می گردد ایران از نظر رشد اقتصادی، چرخه اقتصادی، فراوری وزمینه های مرتبط و... دچار مسائل جدی گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه همیشه یکی از اقشاری که مورد توجه بوده اند زنان بی سرپرست خانوارند حتی زنان خانه دار، اضافه نمود: معمولا تسهیلاتی که به جوامع مختلف اختصاص پیدا می نماید به افراد کارمند و قشر حقوق بگیر تعلق می گیرد. زنان خانه دار بخش عظیمی از مسئولیت جامعه را به دوش می کشند اما اغلب نادیده گرفته می شوند. برای بیمه این افراد تسهیلاتی قائل شده ایم. برای خانم های دانشجو شرایطی فراهم نموده ایم تا بتوانند با مدیریت زمان و برداشته شدن سقف زمانی فعلی برای فارغ التحصیلی بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند و فرزندان خود را عظیم نمایند و دوران بارداری را سپری نمایند و دوران شیردهی را بگذرانند.

الهیان در ادامه گفت: بقیه اساتید و هیئت علمی تسهیلاتی قائل شدند تا دانشجویانی که دارای فرزند هستند یا دوره بارداری را می گذرانند را برایشان امتیاز ویژه ای قائل شوند و امتیازهای مختلفی برای گروه کارمند در نظر گرفته گردد. مجموعا این طرح تصمیمات خوبی برای خانواده ها در نظر گرفته و امیدواریم باعث از بین رفتن موانع و ایجاد گشایش پیش روی خانواده ها به ویژه خانواده های دارای فرزند گردد.

این نماینده مجلس درخصوص اینکه در لایحه بودجه 1400 چه مقدار به بیمه ناباروری اختصاص داده شد، گفت: بیمه ناباروری از موضوعاتی است که هم در بودجه 1400 طرح شده و هم در طرح جوانی جمعیت مبلغی به آن تعلق گرفته است. حدود 3/5 میلیون زوج جوان داریم که متاسفانه به جهت ناباروری امکان فرزندآوری را ندارند. حمایت لازم از آنها صورت نمی گیرد. به دلیل هزینه های بالای درمان باعث شده خیلی از آنها نتوانند بچه دار شوند.

وی اضافه نمود: در این طرح ما راهکارهایی ارائه دادیم. در لایحه بودجه و طرح جمعیت بودجه ای برای این گروه در نظر گرفته شده است. در طرح جمعیت گسترش مراکز درمان و ناباروری را خواهان شدیم. در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی تابعه مراکز درمان ناباروری ایجاد گردد. هدف این است در مناطق محروم و روستاها هم این مراکز ایجاد گردد.

عضو فراکسیون زنان در پاسخ به این سوال که این مراکز ناباروری خروجی لازم برای جبران کاهش جمعیت داشته اند یا خیر، توضیح داد: هر چند بر اساس آمار غیررسمی ناباروری در 10 تا 15 درصد از زوج ها دیده می گردد، اما به گفته متخصصان با توسعه علم پزشکی و پیشرفت تکنولوژی ها، بیشتر نازایی ها قابل درمان است. لذا طی دو دهه اخیر گام های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده و بیش از 70 درصد از زوج های نابارور با استفاده از روش های موجود صاحب فرزند شده اند.

الهیان در ادامه اضافه نمود: البته زمان را میتوان یکی از عوامل تشدیدنماینده ناباروری دانست که متأسفانه بعضی از زوج ها به دلایلی مانند مسائل اقتصادی، دشواری رفت وآمد و یا توصیه های نادرست اطرافیان، به سراغ درمان های متفرقه و بی اثر می فرایند و با این کار شانس درمان مؤثر را از دست می دهند. هرچه زمان بیشتری از ناباروری گذشته باشد، احتمال تشدید علت ناباروری و دشوارتر شدن و پرهزینه تر شدن درمان بیشتر می گردد که اگر در این مورد فرهنگ سازی درست انجام گیرد تعداد قابل توجهی از این مسائل مرتفع خواهد شد

این نماینده مجلس گفت: مراکز ناباروری بعضا برقرار بوده ولی به جهت هرینه های بالای درمان ناباروری قطعا خروجی مطلوب را نداشتیم. چون توان پرداخت هزینه ها را نداشتیم.

الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چه تسهیلاتی برای رفع مسائل کارگران زن پیشنهاد شده، توضیح داد: کارگران زن طیف وسیعی از زنان ما هستند که امروز چرخ اقتصاد روی دستان توانمند آنها می چرخد و در عین شغلی که به عهده دارند وظیفه مادری را به عهده دارند که بار مضاعفی بر آنها تحمیل می نماید. در نظر دریافت شرایط ویژه برای این عزیزان در طرح جمعیت مدنظر نهاده شده از قبیل مرخص زایمان و مرخصی دوران شیردهی و ایجاد مهدهای کودک در کنار مراکزی که این ها مشغول به کار هستند و بعضی تسهیلاتی که در قالب ودیعه مسکن می تواند به یاری زنان کارگر بیاید. یکی از نکات مثبت طرح جمعیت اختصاص دادن بسته های تغذیه ای و بهداشتی رایگان و یا رایانه به خانواده های با سطح درآمد پایین است که به زنان کارگر هم تعلق پیدا می نماید.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا زنان از نابرابری جنسیتی رنج می برند، گفت: این نابرابری خود را در مشارکت پایین اقتصادی، سیاسی، شغلی و ... نشان می دهد. در حوزه سیاسی بعضی کشور ها طرح تبعیض مثبت را اجرا نموده اند، به این معنا که با دادن امتیازاتی زمینه حضور بیشتر زنان در مناصب اجرایی و سیاسی را فراهم نموده اند. در سال های گذشته بحث تبعیض مثبت در ایران هم مطرح بود، برای مثال عنوان می شد که درصدی از کرسی های مجلس را برای زنان خالی نگه دارند. در حوزه اقتصادی و شغلی نیز می توان تا زمان بهبود شرایط زنان و برقراری برابری نسبی چنین تبعیض هایی را به وجود آورد. واقعیت این است که این رویکرد که کار کردن ویژه مرد است و خانه داری ویژه زن در حال کمرنگ شدن است. اکنون زنان بیشتری در جست و جوی کار هستند و فعالیت آنها ثابت نموده می توانند به خوبی در زمینه های مختلف ایفای نقش نمایند.

الهیان درخصوص طرح جوانی جمعیت که مراحل آخر خود را می گذراند، توضیح داد: این طرح تبدیل به قانون می گردد که برای 50 سال اجرا گردد. البته در ابتدا حدود 3 تا 5 سال به صورت آزمایشی انجام می گردد و ایرادات آن رفع و پس از تکمیل آن قانون دائمی می گردد که دستگاه ها موظف به اجرای آن و مجلس موظف به نظارت به اجرای آن است.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1454

به "یاری به کارگران زن در قالب تسهیلات ودیعه مسکن، تبعیض مثبت باعث بهبود شرایط زنان در برابری جنسیتی می گردد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری به کارگران زن در قالب تسهیلات ودیعه مسکن، تبعیض مثبت باعث بهبود شرایط زنان در برابری جنسیتی می گردد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید